Holbæk – Helsingør

Fredag (8/7-16)

Eftermiddagen blev brugt på at pakke ting og tøj til vores sommerferie og gøre os sejlklar. I morgen lover de fint sejlvejr, og vinden den rigtig retning, så vi planlægger at sejle til Gilleleje. Det er meningen at vi skal sejle på Øresund og nå rundt om Bornholm på de 3 uger vi skal sejle i år. Den første uge er vi alene mens vi de sidste 14 dage har Sebastian, Elisabeth og Wendy med ombord.

Meny i Skibby havde en pose med “weekendmad for 2” til 125,-kr. Det var ovnbagt laks, ovnbagte rodfrugter, boghvedesalat og flute. Mums, sammen med Verrosso – rosévin (der også var på tilbud).

Efter aftensmaden kørte vi efter dagligvarer i Rema 1000. Ferien kan hermed komme an.

Lørdag (9/7)

Det er overskyet og gråt i vejret til morgen. Vi lufter hundene, spiser morgenmad og er nu klar til vores sommertogt.

Lea – fuldt læsset, det er kun vores foldecykler der mangler at blive surret til søgelænderet før vi er klar til afgang. Tapaz står og venter på at jeg skal komme ombord.

Inden endelig afgang fra Holbæk Marina, rundede vi servicekajen og fik fyldt dieseltanken helt op, samt påfyldt vand i vandtanken.

Sonny (havnekatten) passer godt på havnekontoret og viger ikke fra sin plads selv om der står et par border collier og kigger på ham.
Tapaz og Ego er absolut ikke ligeglade med Sonny… griner.

Farvel og på gensyn til vores stam-havn. Vi lagde ud med Isefjorden med vindstyrke 10 m/s og fløj afsted med 7 knob. På blot et par timer var vi ud for Hundested Havn. Ude i Kattegat tog vinden lidt til, og der var godt 1 m høje bølger som vi rullede lidt på et par timer mod Gilleleje.

Alle hundene har redningsveste på under sejlads – ligesom vi selv. De er meget nemmere at se, og fiske op – hvis de skulle ryge i vandet.
Skipper går sikkert rundt på båden, og kigger nysgerrigt på alt det nye.
Ego nyder at der er tid til klap og kæl undervejs.
Hundene er afslappede og sover selv om vi sejler i frisk vind.
Vejret blev bedre og vi fik også solen at se (husk solcreme).
Vores nye hynder med stativ, som kan holde ryglænet selv – også i brug, fungerer rigtig godt. Især her hvor bænken er skrå og det er svært at komme til at sidde ordentligt. …og Skipper(!) det er MIN plads.

Det gik dog fint, så vi besluttede at i stedet for at skynde os i havn, ville vi fortsætte helt til Helsingør med det samme. Især fordi vinden havde lagt sig en anelse og vi rullede knap så meget på bølgerne fra Gilleleje til Helsingør. Vi kom hurtigt frem til Kronborg og fandt en plads udenpå et forladt stålskib.

Ja, udsigten fra vores bådplads i Helsingør havn fejler bestemt ikke noget.
Dette stålskib ligner noget der er løgn, og det har helt sikkert været sunket. Det forlyder fra de andre sejlere at det er en forladt båd ejet af HA? -den fungerer dog fint som fortøjningsbøje for os, og vi er ikke bekymret for om hundene skulle sætte lidt mærker i skibet når vi hopper over for at komme ind på broen.

Vi lavede aftensmad i ovnen, da det småregnede lidt. En svensker kom forbi og lagde sig udenpå os, da havnen er ved at være fyldt op. De har dog stævnen helt inde ved broen og behøver ikke joke over vores båd for at komme i land.

Det blev opholdsvejr efter aftensmaden, og Helsingør er en hyggelig by. Jeg satte næsen op efter Brostræde Is, og vi nåede lige nøjagtig at få vores is inden de lukkede kl. 21.

Der kan kun betales med kontanter eller Swipp – dog ligger der en hæveautomat 70 m fra butikken. Vaflerne her er nok Danmarks bedste.

Vel tilbage i båden, tog vi på aftenluftetur med hundene, vestpå langs stranden og rundt om campingpladsen.

13645297_10206826290715448_5853216086028429490_n

Søndag (10/7-16)

Vi vågnede til regnvejr. Så stranden var helt tom, hvilket mine hunde satte stor pris på, da de kunne blive sluppet løs og boltre sig i sand og hav – de var våde alligevel. Skipper ville dog overhovedet ikke gå selv i regnvejr og tissede først da han var ombord i tørvejr igen. Michael mener vi snart løber tør for køkkenrulle og Ajax.

Skipper har lagt sig selv til tørre (efter aftørring i håndklæde) i sin hundekurv. Regnvejr er bestemt ikke hans kop te.
Tapaz spørger pænt om han må komme ned i båden/varmen, og tørre færdig? Det grønne i baggrunden er min poncho, der hænger til tørre i cockpittet.

Formiddagen tilbragte vi med at se hyggefilm på Netflix, samt lave blogindlæg, imens regnen regnede af. Ved frokosttid kunne vi i nogenlunde tørvejr cykle til Kvickly og proviantere.

Ego tørrer på hans “suge”-tæppe. Det er hans plads under bordet foran døren ud til toilettet.
Tapaz tørrer på hans “suge”-tæppe, han har sin faste plads midt på gulvet.
Ego forlod sit tæppe og her ses det tydeligt hvor meget sand, der er drysset ud af pelsen, da den tørrede – og dette er blot efter en enkelt strandtur.
Nordhavnen her i Helsingør har fået nye badefaciliteter incl udsigts-tag. Det fungerer rigtig godt med Tally-kort som betalingsmiddel. Det er vores spritnye 6-gears foldecykler der er med på billedet.

Efter frokost på båden, tog vi på eftermiddagstur med hundene. Rundt om havnen, forbi Kronborg og Søfartsmuseet, over i “søndre havn” (vi ligger i nordhavnen), hvor de solgte Hansen is og tilbage igen.

Disse hænder “hænger” på en bro ved Kronborg slot.
Hansen Is – er bare altid et hit! Og de sælger dem lige her på havnen. Skipper havde travlt med at holde øje med havmågerne, der er større end ham selv, hvilket dog ikke umiddelbart ser ud til at genere ham.

På båden gik jeg hundene igennem med strigler og saks, Tapaz fælder og hans hår hænger nu i alt tovværket på båden – ups. Skipper er ved at have godt styr på at “Tjekke ind”/DoggyZen/ItsYerChoice, som står højt på mit lille hvalpetræningsprogram. De to store hunde fik også trænet lidt. Sjovt at sidde på stævnen af båden og klikkertræne hundene, imens en hel del fremmede mennesker joker forbi inde på broen og synes de er meget dygtige – det er de også 🙂

Skipper klikkertrænes i flotte omgivelser, og med publikum 🙂

Alt i alt er Helsingør en rigtig fin og hyggelig by. Alt er indenfor rækkevidde (proviantering, Kronborg, Søfartsmuseet, Øresundsakvariet, stationen, gågade, isvafler og meget mere) og nordhavnen er nyrenoveret.