Sommertogtet 2023 – del 2

Søndag d. 9. juli – Odden til Mårup

Havnen i Odden blev fyldt op i løbet af lørdag aften, et par hollændere lå udenpå os, og fik et par tips og tricks, til havne og besøg rundt på nordsiden af Sjælland frem mod København.

Søndag morgen på slaget 8:00 (som aftalt) flyttede hollænderne sig, og vi lagde fra kaj og satte kursen mod Mårup på Samsø. Det blev endnu en flot sejltur for jern-genuaen, på fladt vand og ved op imod 30 grader ☀️ på 30,1 sømil (6t og 41 min.).

Vel ankommet til Mårup, hvor vi lagde os på en velkendt plads i inderhavnen foran restauranten, måtte vi konstatere at vi aldrig har fundet Mårup Havn med så mange ledige pladser ud på eftermiddagen, i sommerferien før. Der var overordentlig god plads!

Til aften, da vi var ude og aftenlufte hundene lagde “Helge Ask” også til i Mårup. En af rekonstruktionerne af Skuldelev-fundne. Et prægtigt vikingeskib, hvor besætningen nok skulle have aftalt (instrueret?) lidt mere på forhånd, så det ikke var nødvendigt for skipperen at råbe højt op om, hvad denne og hint skulle gøre og i hvilken en rækkefølge. Det lød lidt “skrapt” for os udenforstående. Helge Ask var i dag kommet sejlende fra Ebeltoft.

Overvågningen er sat til (=Tapaz), – den registrerer alle bevægelser.

Mandag d. 10. juli – regnvejr og overliggerdag

Vi kunne se på alle vejrudsigter, at vi ville få kraftig regn on/off frem til kl. 15 i dag, så vi besluttede os for en overligger-dag i Mårup. Det blev en dag med dokumentarfilm (vi så Thomas Vinterberg’s filmatisering af “Kursk” – om Ubåden, hvor 118 flådesoldater omkom), fotoredigering, opdatering af apps, blogindlæg osv.

Ud på eftermiddagen stilnede regnen af, og vi kunne se på radaren (DMI) at det meste burde være overstået for denne gang. Derfor gik vi til Dagli’Brugsen i Mårup – en kort tur på 1,25 km. Men da vi havde handlet og skulle gå hjem besluttede vejrguderne lige at berige os med en ordentlig byge igen, så vi var sjaskvåde, da vi kom tilbage til båden, hvor vi heldigvis bare kunne hænge det våde tøj til tørre og tage noget tørt på.

Derefter blev det tørvejr, solskin og sommervejret var tilbage. Hundene kom ud og lufte, – flere gange i det dejlige vejr.