New York – Intrepid og Sightseeing Harlem

Det er blevet mandag og vores 4. dag i N.Y. Jetlaget er ved at have fortaget sig helt, så vi vågner friske om morgenen. Vi afprøvede i dag et nyt morgenmadsted: Silver Moon Bakery, der har caféborde stående på det bredde fortov på Broadway.

Morgenmad på Silver Moon Bakery
Udsigt imens vi spiser morgenmad. Hvis husene var højere end 5.sal, var de nødt til at have vandtønder på taget, for at bevare trykket i vandhanerne i boligerne.

Michael havde allerede hjemmefra spottet et stort museum, “Intrepid Sea, Air & Space Museum” på Pier 81 i Hudson River, som vi skulle nå forbi. Det er en U-båd, et kæmpe hangar-skib og en rumfærge, som kan besøges imens man får en masse viden om USA’s historie og disse fartøjers medvirken i historien.

Vi tog Subway’en til Times Square, og gik (et fy-ord for mange amerikanere) ca. 1 km gennem byen, for at komme ud på “pier 81”. For at komme ind på museet, skal man igennem et større “lufthavns”-tjek, og her må selfie-stangen ikke benyttes. Køen denne dag tog ca. 30 min., – og jeg kunne se på opstillingen ude foran, og på antallet af “kasser”, at vi var kommet på en dag med få besøgene.

IMG_2948 IMG_2952 IMG_2956 IMG_2957 IMG_2959 IMG_2960

Hvis man er lidt historisk interesseret er det et interessant museum, der er mange flotte interaktive info-tavler og ansatte, der står klar til at fortælle om det man ser. I “Space”-afdelingen viste de, hvor mange ting der var opfundet til rumrejserne, som vi egentlig bruger i vores dagligdag og en yngre kvindelige NASA medarbejder fortalte om Mars, og hvad man forventede at finde og ikke mindst blive klogere på.

Imponerende at se rumfærgen “Enterprise” i virkeligheden.

Lidt syd for museet fandt vi en restaurant på havnekajen, hvor vi kunne købe frokost. Dejligt at holde pause og fordøje indtrykkene i solen.

Bådene som vores billetter (købt igår), også gjaldt til, sejlede fra en mole tæt ved, -men da vi stod klar et par minutter over 15:30 og ville ombord, var den sidste båd for i dag sejlet (kl. 15:30), vi kunne ellers læse i brochuren, at bådene ville sejle med sidste afgang kl. 16:00. Nåh, pyt… vi ændrede planer og gik tilbage til Times Square, hvor vi steg på sightseeing-bussen der kørte nordpå, i Upper West og Harlem. I dag var vi ikke ligeså heldige med guiden som i går. Højttalerne skrattede og guiden “lirede” det han skulle sige af, og var sur, hvis man kom til at rejse sig op i bussen inden bussen var standset – helt. Derfor tog vi ørepropperne/guiden ud af ørerne og lod som om vi ikke forstod et hak af hvad han sagde. Til gengæld nød vi turen og udsigten, og den forandrede menneske-sammensætning på fortorvene.

Ved Colombus Circle står denne globus. Michael mener den er med i Superman-filmene
Guggenheim – kunstmuseum

Vi kørte ikke hele vejen tilbage til Times Square, men stod istedet af ved det syd-østlige hjørne af Central Park – 5th Ave. Rigtig gættet! Det var blevet tid til at gøre 2. besøg ned under glasterningen.

45 min. senere havde jeg erhvervet mig et nyt Apple Watch (42 mm). Vi var efterhånden blevet godt sultne, og på Michaels iPhone (som var udstyret med gratis ubegrænset surf i USA), anbefalede TripAdvisor os bl.a. en italiensk restaurant i nærheden.

Carmine’s var der fyldt godt op, men det søde personale i check-in skranken placerede os i baren, og 10-15 min. senere var der et bord til os. Tjeneren fortalte os, at her skulle vi kun bestille én ret, når vi kun var 2 personer og vi valgte “dagens specialitet”, og et godt glas rødvin. Tjeneren havde fuldstændig ret. Selv om vi spiste ALT, hvad vi kunne måtte vi levne 1/3 af maden på fadet. Det smagte dog dejligt og kan klart anbefales til andre.

Ude på gaden igen måtte vi forbi Times Square igen og se alle lysreklamerne, samt opleve stemningen. Meget stemningsfyldt en oplevelse man ikke skal gå glip af.

IMG_2976 IMG_3250 IMG_3251

Godt trætte og mætte af dagens oplevelser, fandt vi subway’en. Her er det enkelt at finde det rigtige spor og tog, -hvis blot man ved om man skal “Downtown” eller “Up Town”. Vi skal Up Town, lige nu.