Sommertogtet 2021

Vi er nu boligløse (huset på Kirkevej blev overdraget til nye ejere i går, d. 1.juli) og vi har derfor midlertidig adresse på rådhuset i Hvalsø 🙂
Årets sommertogt ⛵️ er stadig i gang, men alting har en ende og vi er ved at nå enden på vores sejlerferie. Lige pt ligger vi i Nykøbing Sj. og mangler kun det sidste korte stræk tilbage til hjemhavnen i Holbæk marina.
Vi har logget alle sejlture med “Keep Sailing”, som dette oversigtskort er fra.
Fredag d. 2. juli startede vi med at sejle fra Holbæk til Odden, hvor vi tog en enkelt overnatning, inden turen gik videre til Mårup (Samsø) d. 3. juli. Mårup er en af vores favorithavne, da den har det hele: Hyggelig stemning, SuperBrugsen (1 km), lækker badestrand, café, skov & strand til hundeluftning og rigtig ø-stemning. Vi var heldige at komme til at ligge helt inde i bunden af havnen, lige på “hjørnet”, hvilket gør det super-let at tilberede mad på grillen, da den kan sættes på havnekanten umiddelbart ved siden af båden.
På grund af vejrudsigtens forudsigelser af et par “blæsedage” blev vores næste stop Juelsminde, hvor der også er hyggeligt, gode handlemuligheder, samt et godt område til hundelufteturerne.
Fra Juelsminde gik turen videre til Middelfart. Vi var lige inde og kigge om der var en ledig plads i “Kongebroen”, men måtte erkende at der lige nu, ikke var plads til vores båd, så vi sejlede videre til den store lystbådehavn, syd for Middelfart, hvor der var masser af plads.
Felix steg ombord i Middelfart og vil sejle med hen over weekenden. Vores første stop blev Årø, hvor vi fik lækker frokost på Brummers Gård.
Næste stop, denne gang med Felix ved roret blev en havn, som vi var blevet anbefalet for flere år siden: Dyvig (nordlig v. Badehotellet). Først troede vi ikke rigtig der var plads, – men så blev vi råbt an af havnefogden, der lige præcis vidste, hvor en 37 fods kunne gå ind og lægge sig. Igen en virkelig lækker havn, med flere dejlige vandreture/hundeluftemuligheder.

Efter smukke Dyvig gik turen videre til Sønderborg. Vi sagde farvel til Felix (mandag morgen) og nød selv en fridag, hvor vi cyklede OP til Dybbøl Mølle og fik kigget på den hyggelige handelsby.

Efter et par overnatninger i Sønderborg gik turen videre til Faaborg. Ud over den fine havn, er der lige nord for byen “Danmarks bedste motionsrute”, som går rundt om Sundsøen. Perfekt for de længere hundelufteture. Vi er også kommet til Faaborg for at Alex kan hente mig, og køre mig til Hvalsø, hvor jeg skal have mit 2. stik vaccine mod Covid-19.

Der er gode handlemuligheder i Faaborg, så vi fyldte køleskabet og vindepoterne op, og sejlede ud til Avernakø. Vores første besøg på denne lille perle i det sydfynske øhav. Et par yngre drenge har havnecaféen på havnen, og selv om menukortet ikke er langt, er det vildt hyggeligt, og maden smager fantastisk. Det kan anbefales at bestille bord, hvis man vil være sikker på at få plads. De to dage vi var på øen var den FULDT booket om aftenen.

Vi cyklede de 7,5 km på tværs af øen, og besøgte købmanden og gårdbutikken. Øen består ligesom af to små øer, der er forbundet af en dæmning, der blev bygget i 1937. Indtil da havde folk klaret sig med at gå imellem de to øer ved lavvande. Men et par uheld i lidt hårdere vejr, der kostede menneskeliv medførte at dæmningen blev bygget.

Farvel til Avernakø og goddag til Svendborg. Svendborg er en dejlig by. Igen gode handle- og shoppemuligheder. Dyrlægehospital (med vagtordning på en søndag, hvor Ego skulle på besøg). Jeg var inviteret til sommerfest i “MA” i Odense, og Alex kom igen på besøg medbringende Elisabeth og Sebastian, – og havde mig med hjem fra festen i Odense.

Hvis man skal sige noget negativt om Svendborg havn, er der to ting der lige falder mig ind: Bølgerne/dønningerne fra Ærø-færgen, som får alle både i havnen til at danse, hver gang den sejler forbi OG så er der faktisk rigtig langt til et grønt område, hvor det er hyggeligt at gå lufteture med hundene. Det er helt ovre under broen til Tåsinge, der er det nærmeste.

Med Elisabeth og Sebastian ombord sejlede vi videre og første stop blev Drejø. Her havde vi en særlig oplevelse med et par motorbåds-sejlere, der ikke ville have nogen “udenpå”. Men havnen blev som dagen gik fyldt godt op, og alle der lå langskibs fik både “udenpå”.

Drejø har utrolig flotte havnefaciliteter, med kæmpe store badeværelser og gratis brug af vaskemaskine/tørretumbler, så vi fik vasket tøj i den store industrimaskine.

Efter Drejø blev det tid til at gense Marstal havn på Ærø. Sidste gang vi var i Marstal med båden, var for 7 år siden, hvor Elisabeth (endelig) faldt i vandet og jeg vandt væddemålet om, hvem der først røg utilsigtet i vandet. Sebastian havde fødselsdag (16 år) og havde fået lov til at bestemme, hvad dagen skulle indeholde. Det blev til en bustur på tværs af øen til Søby, og herfra en vandretur ud til Skjoldnæs Fyr (godt 10 km frem og tilbage). Godt brugte spiste vi aftensmad på havnekanten, hvor der blev serveret Street Food fra “Ole & grisen”

I skoven ved siden af Marstal havn, lige ved campingpladsen v. stranden er der hundeskov. Intet mindre end perfekt. Jeg tror faktisk ikke de har flere præstelus tilbage i Marstal, – for hold da op, hvor børstede jeg mange ud af hundenes pels.