Året der gik 2019

Det er blevet tid til et tilbageblik på 2019, der for mit vedkommende har været fuld af oplevelser med familie, venner, kollegaer og hunde.

Januar

Først i januar var vi på Det Nye Teater og se ”Phantom of the Opera” med forældre og svigerforældre. Det var en rigtig flot opsætning af den kendte musical.

Vejret bød på højvande og storm, hvilket betød at der var lidt småproblemer med fjordvand, der skyllede ind over vejen ved Østre Færge, som jeg sejler med når jeg skal på arbejde på Orøstrand.

Holbæk sejlklub havde arrangeret en klubaften, hvor vi fik gennemgået nødprocedurerne for lystsejlere, og vi fik prøvet at skyde forskellige nødraketter af. Det var rart at få afprøvet, inden man evt. en dag har rigtig brug for det og ikke har tid til at stå og læse brugsanvisninger m.m.

Elisabeth fyldte 12 år og holdte sin fødselsdag i ”Perlehimlen”, hvor tøserne lavede armbånd et par timer, inden vi tog hjem og hyggede videre.

Hundene får adskillelige lufteture. En af ruterne var turen rundt om Igelsø, en typisk vinterdag med efterfølgende varm kakao på café i Holbæk.

Med juniorsejlklubben på skøjter i Holbæk og på månedens allersidste dag syede jeg nye fleecehuer til alle juniorerne sammen med min mor.

Februar

Vinterferie! I år havde vi lejet et lækkert sommerhus i Nr. Rubjerg, lidt nord for Løkken. Der var rent faktisk sne og ugen gik med dejlige vandreture og afslapning i sommerhuset.

Michael fik bygget trappen om, og bygget de nye udtrækningsskabe til opbevaring under trappen.

Michael og jeg er på den årlige bådmesse i Fredericia, og får købt nyt fjernsyn sammen med en del rengørings- og poleringsdims. Vi tager en dejlig hundeluftetur i Middelfart, hvor vi parkerer ved havnen og hotel ”Kongebro” og snakker om, hvor flot hotellet og havnen ligger.

Marts

Juniorsejlklubben fejrer fastelavn med en helt speciel form for tøndeslagning, hvor tønden hænges op i mastekranen ud over havnebassinet, så man er nødt til at hoppe i havnebassinet når der skal slås på tønden.

Flere dejlige lufteture med hundene.

På Orøstrand, hvor jeg primært underviser udskolingselever, har vi fysik/kemi på Absalon skolen i Holbæk – og her i marts havde fysiklæreren arrangeret en lille konkurrence i affyring af selvbyggede raketter. Og lad mig bare afsløre at jeg var raket-dronningen denne dag.

Elisabeth afsluttede vintersæsonen med en flot lokalopvisning i Kr. Hyllinge og i Roskildehallerne.

Båden bliver klargjort så den kan komme i vandet.

April

Skipper har 3 års fødselsdag og er med på alle træningsturene med ”mødregruppen 2005”, som har meldt sig til Lady Walk i Hillerød i maj.

Tilbage i februar så vi ”Kongebrogaarden”, et hotel ved Middelfart, som blev rammen om en weekend med ”bridgewalk” over Lillebæltsbroen. En lille skorstensbrand på hotellet under middagen gav os en ekstra oplevelse.

Sebastian har en hyggegruppe fra klassen (7.V) på besøg, og de får sammen klippet gækkebreve og lavet aftensmad.

Hornsherred Tømrer og Snedker er blandt de nominerede til ”Årets håndværker” i kategorierne ”Årets tømrer” og ”Årets arbejdsmiljø” og vi er derfor i cirkusbygningen, hvor alle de bedste danske håndværkere er samlet til en festlig aften med afsløring af alle vinderne.

Vi hilser på mange af troldene, som ligger og flyder rundt omkring på Vestegnen m.m.

Alex er i masten, da vores vindmåler ikke sendte signalet igennem til kontrolpanellet. Det kom til at virke igen med lidt pist-pist-spray og en trylleformular fra Alex.

En af årets første sejlture gik til Nykøbing Sj.

Mere træning frem mod Lady Walk med mødregruppen, bringer os bl.a. rundt i Ådalen.

Scrap A Mania (SAM) i Sorø-hallerne sammen med Elisabeth, hvor vi får dimset igennem en hel weekend.

Maj

En af vores hundelufteture førte os forbi Lejres lille træk-tømmerflåde.

Agilitytræningen er rykket udendørs på Garbogaard

Orøstrand har fået 4 påfugle, som nogle gange udfordrer personalet. Dels skriger de meget tidligt om morgenen og får vækket alt og alle på afdelingerne og dels hopper de rundt alle vegne, – også på vores biler.

St. Bededags ferien startede for vores vedkommende torsdag efter arbejde, hvor vi kørte til Bryrup Camping. Her havde vi lejet en hytte, som blev udgangspunkt for en dejlig mini-ferie omkring Himmelbjerget. Elisabeth havde taget veninden og klassekammerat Ida med. Lørdagen tilbragte vi ombord på ”Iver Huitfeldt”, hvor Felix og Louise viste deres arbejdsplads frem for pårørende. Det er et imponerende krigsskib med alverdens militær- og krigsgrej ombord.

Lady Walk i Hillerød blev gennemført, – den lange 12 km rute sammen med ”Mødregruppen 2005”.

Sebastian blev konfirmeret d. 30. maj i Kr. Hyllinge kirke og efterfølgende holdt i haven hos Brian (far) på Kirkevej 29.

Juni

Elisabeth og jeg tog en tøsetur til København og var bl.a. i Tivoli, hvor vi hyggede os.

Hele familien var på Pinsetur i båden til Gilleleje, hvor vi bl.a. tog ud og kiggede til Fyrkroen, hvor vi holdte vores bryllup (i 2016).

Ungerne har fået nyt legetøj: gummibåd med 10 hk påhængsmotor. Vi er ved at finde ud af, hvordan grejet lettest kommer i og op af vandet, samt hvordan den er at sejle med. Vi er ikke helt tilfredse med at bunden på gummibåden ”krøller” når man vil sejle stærkt og den ikke vil trække sig ud af vandet og plane. Dette finder vi dog en løsning på senere.

Midsommer og min familie (forældre og brødre) mødtes til en hyggelig familiedag i Sommerland Sjælland, hvor alle havde en fantastisk dag.

Sankt Hans blev fejret på fjorden med Tanja og Mogens, hvor vi sejlede til ”Dejligheden” og lå for svaj mens der blev tændt bål og sunget på land ved Nagels Rende (Ejby).

Jeg fik sommerferie 5 dage før Michael og fik den geniale ide, at jeg da lige kunne nå at sy nye hynder til båden inden vi tog på sommertogt i den. Det krævede assistance fra min mor, men flot blev det.

Juli

Mens jeg syede hynderne helt færdige fik Michael også lavet lidt småjusteringer på båden. Bl.a. ekstra udtræksskuffer i stedet for faste hylder. Derefter tog vi på 3 ugers sejlersommerferie, hvor vi kom rundt om Fyn. De 2 første uger var vi alene med hundene ombord, mens den sidste uge var med Sebastian, Elisabeth og Wendy, som steg ombord i Bogense.

Ny rød gummibåd indkøbt med fast aluminiumsbund, hvilket betyder at gummibåden nu kan sejle rigtig stærkt og plane.

August

Jeg havde stadig lidt sommerferie til gode, og tog en af de første dage i august på en københavnertur med kanalrundfart (Nettobådene).

Min svigerinde holdte 40 års fødselsdag på forhånd, og fejrede det med fest i haven. Der var bestilt mad fra et firma der kom med en lastbil, hvorfra menuen blev serveret fra Guldkyllingen.

Lukas fik sidste efterår et gavekort til Camp Adventure i konfirmationsgave af os. Derfor var vi alle i klatreparken med efterfølgende tur i det nye Skovtårn. Det sidste blev dog besøgt i regnvejr, men pyt.

Elisabeth er rigtig glad for at mødes med sejler-veninderne og sejler to gange om ugen fra april – oktober. I år er hun rykket op i Zoom8-jollen, da hun er blevet for stor til optimistjollen.

Michael og jeg stod sammen med et andet sejlerpar fra Holbæk Marina for lokaltræffet for Bavaria-klubben. Det blev et ovenud vellykket arrangement, hvor vi fik besøgt Orø på fornemmeste vis med tur i Orøtoget og på savannen i dyreparken samt frokost på kroen.

Brexit så ud til at være lige om hjørnet, så vi havde booket en lang weekend (torsdag – mandag) i London. Vi tog et gensyn med mange af Londons seværdigheder og nåede også en tur ud på landet til Stone Henge.

September

Weekend i båden med ungerne.

Junior stævne i Holbæk, hvor jeg hjalp til i dommerbåden med at notere resultater m.m. for de forskellige heat. Elisabeth deltog og gennemførte for første gang alle 5 heat uden disk. Hun er efterhånden en habil sejler.

Åbent landbrug, hvor jeg tog ud og hilste på mit barndomshjem Maglehøjgård, som i dag ejes af Rikke og Hans Dam. Mange genkendte mig (selvfølgelig) og Rikke tog mig indenfor i stuehuset og viste rundt indenfor og i haven, som i dagens anledning ikke var tilgængelig for de almindeligt besøgene gæster.

Elisabeth og jeg er til ”Scrap i Osted”, og får igen inspiration til nye kort og brugt en ny formue på dimser man ikke kan undvære.

Jeg har fået mig en ny kollega på Orøstrand: Charlotte. Med Charlotte har jeg fået en makker, som i den grad trækker på samme hammel og VIL det samme med specialskolen som jeg. Vi har fået oparbejdet et utroligt godt arbejdsmiljø for både os selv og de elever samt kollegaer vi har i klassen. Der ud over holder vi nogle gange en ”fest” selv, og laver spas med vores kollegaer.

Hundelufteture og agility blev det også til i september.

Oktober

Mere træning både agility og i Annas Baldebiks.

Hurtige hundelufteture mens det endnu er lyst. F.eks. langs stranden ved Munkholmbroen.

Gershøj Kro havde tilbud på stegt flæsk med persillesovs ad libitum, og det måtte vi selvfølgelig prøve sammen med pigerne.

Efterårsferien blev i år holdt i Knäred med hele familien. Vi havde lejet et kæmpe hus, hvor vi alle kunne være. Her blev der hygget, gået ture, taget på elgsafari, set på Flammefallet, spist god mad og spillet spil.

Mine eleverne på Orøstrand deltog i Børnetopmødet i FN-bygningen, for at vi igen i år kan blive certificeret UNISEF børnerettighedsskole. En spændende dag, hvor eleverne drøftede mobning og anti-mobbe-tiltag.

En anden spændende arbejdsopgave fik jeg også sidst i oktober, hvor en elev fra min klasse var flyttet i et sommerhus i Nordsjælland, indtil der var fundet et nyt sted til eleven, der ikke længere skulle være på Orøstrand. Jeg var derfor i et sommerhus og overnatte en fredag aften sammen med min anden lærerkollega Kim. Her blev der fredagshygget med film og fredagsslik, samt spillet junior-matador m.m.

Det blev også til et gensyn med De Tre Ege i Nordskoven i Jægerspris.

Halloween er stort i Kr. Hyllinge. Mette og Nikolaj – og 20 andre voksne personer omdanner et helt gårdmiljø til det uhyggeligste sted i Danmark. Super sejt gået og en rigtig (u)hyggelig aften i vores lille lokale by.

November

Elisabeth og jeg tog på årets andet Scrap-A-Mania i Sorø-hallerne, hvor vi var på et par småkurser i teknikker til julekort og juletags (gavemærker/til og fra kort). En dejlig måde at starte juleriet på.

Sebastian og jeg tog på tur til Roskilde, og da vi skulle spise aftensmad ville Sebastian have sushi. Det skulle han ikke sige to gange, før vi tog på running sushi sammen.

Charlotte (kollega) og jeg fik også en spontan ide en fredag eftermiddag om at vi da lige kunne køre på Ros Torv og købe alle pakkekalendergaverne (24 stk.) til vores mange børn. Charlotte skulle købe ind til hendes 4 og jeg købte ind til mine 3. Hvor utroligt det end lyder klarede vi faktisk opgaven, og blev stort set færdige med at købe alle gaverne. Jeg fik lokket Charlotte med på Milkshake-bar og vi fik grinet noget, da det viste sig at være meget – meget – sødt det vi havde fået bestilt (og vi egentlig var lidt sultne til ”rigtig” mad).

Elisabeth og jeg var til hundemesse og hjælpe Yvonna med standen ”Handlers LogBook”. Selve messen som omhandlede ALT til hund (og lidt til hest) var egentlig ikke det helt store for mig, men jeg fik da købt en bog: ”Tryg og tilfreds” af Vivian Birlie, der beskriver zoneterapi og akupressur til hunde. Der ud over fik Yvonna og jeg også handlet os til en god pris på nye hundetrænings-tasker. Og Elisabeth fik lavet et krus med et billede af Tapaz på. Efter messen kørte vi en tur på Kokkedal Slot og fik en kop kakao/kaffe samt så på de smukke omgivelser.

Julen kommer lige så stille snigende, både hjemme i privaten, men også i klassen på arbejdet. På Orøstrand er der en tradition om at holde julefest for forældrene og børnene den første lørdag i december, så der skal være klar med julepynt, Lucia optog osv. Derfor starter vi i slutningen af november.

En fast tradition er også at jeg mødes med min mor på Tværvej, og kreerer juledekorationer og adventskranse sammen med Elisabeth og Wendy. I år var Philip og Kathrine også med til løjerne sammen med mig.

Det blev også til en søndags luftetur til Stevns Klint.

5 elever fra min klasse var med i KB-hallen, hvor Caroline Wozniacki spiller tennis mod de elever, der er tilmeldt til børnehjælpsdagen. En rigtig fin dag, hvor der også bliver talt med eleverne om, at man skal kæmpe for de mål i livet man sætter sig.

På julegave- og fødselsdagsindkøb i IKEA med Charlotte og efterfølgende spisning på Cassandre i Tåstrup.

Mine svigerforældre havde guldbryllup d. 29.nov.2019 og vi fik lavet æresport og holdt morgensang og fest, samt hjulpet dem med at rydde op. Det hele foregik i Gershøj, hvor de bor.

30.nov. havde Michael fødselsdag. Han var dog stort set ikke hjemme da han var til pårørende dag i Korsør med Felix, der skal udsendes til jul og frem til sommeren 2020. Vi kørte dog på restaurant ”Ilden” i Roskilde, hvor vi spiste aftensmad sammen.

December

Skippers rally-træning er forholdsvis avanceret hos Johanna. Hun kan fx finde på at vi skal lave 2 skilte i én og samme øvelse. Prøv om du kan gætte, hvordan de skal sættes sammen?

Pakkekalenderen til Elisabeth endelig pakket ind! Gaverne blev købt i starten af november, men indpakningen er ikke kommet på plads før her i starten af december. Wendys og Sebastians fulgte efter.

Orøstrand holdte traditionen tro juletræsfest for elever og forældre den første lørdag i december. Der bliver holdt forældremøde, spist traditionel julemad inkl. ris al la mande med mandelgaver, spillet julebingo, danset om juletræet og spist suppe inden det hele er slut kl. 17.

En anden juletradition er konfektdagen med Tanja. Vi mødes ud på eftermiddagen og laver al mulig konfekt frem til aftensmaden, hvor vores mænd også støder til og vi hygger med god mad og vin.

Afdelingerne på Orøstrand (der hvor børnene bor) holder hvert år en juletur for børnene, og jeg tager med Kahytten, som er den afdeling jeg er tilknyttet når ikke jeg er i skolen. Det var en rigtig god tur, hvor børnene ud over at købe hemmelige julegaver til hinanden i Rødovrecenteret også dystede i ”fodbold-i-luftkugle” og ”lokumsræs” inden det hele blev afsluttet på en stor kinesisk restaurant, hvor alle fik buffet.

Elisabeth og jeg tog på jule-negle-workshop på Orø, som blev afholdt hos Tina T. (kollega) og Sandra (kollega) som er ved at uddanne sig til negleteknikker hos ProNails. Der blev købt nye negleprodukter og en julegave til Elisabeth, der får lavet akryl-forlængelser af hendes egne.

Yvonna havde taget initiativ til at melde os til Brdr. Launbjergs julekoncert på Kronborg. Inden koncerten fik vi lækker(!) italiensk mad på La Dolce Vita i Helsingør. Det kan bestemt godt anbefales andre at tage ind og spise her. Selve julekoncerten blev afholdt i riddersalen, og indeholdte kendte julesange, musicals og selvskrevne sange. Helt perfekt.

Lørdag inden juleaften nåede vi endnu en af juletraditionerne. Glögg, æbleskiver og en tur rundt på Bakken, hvor ungerne fornøjer sig i forlystelserne. Efterfølgende julemiddag på “Den Hvide Hest”, hvor Mia (kollega-Orøstrand) pludselig sad ved et af de tilstødende borde.

22. dec. var Louise og Felix forbi, og lånte diverse værktøj m.m. fra mit krea-rum, så de kunne få lavet deres bryllups-“Save-The-Date”-invitationer færdig. De unge mennesker skal giftes til august 2020.

Lille juleaften – juletræet pyntes, og vi ræser afsted for at købe den juledug i Imerco, som jeg så i går og fandt for dyr. Michael grinede af mig og sendte mig afsted igen sammen med Sebastian. Vi fik købt den flotte dug og der blev hentet borde og opstillet stole til hele “Andersen”-familien, som vi skal have til juleaften i morgen.

Juleaften – Elisabeth havde fundet en rigtig flot julestjerne man kunne folde med servietterne til julebordet, og vi brugte tid på at få pyntet julebordet til alle 17 julegæster i aften.

1. juledag – slapperdag med regnvejr.

2.juledag var traditionen tro julefrokost-dag hos mine forældre på Tværvej. Min nevø, Philip, havde fået “Klask” i julegave og det blev det helt store familiespil.

De allersidste dage i december brugte vi i Sverige på Hultarp Gård (ved Virserum). Her er fantastisk! Flot natur og i fred og ro fra nytårsraketter og store brag, som Ego bestemt ikke bryder sig om. Min fødselsdag fejrer vi med vandretur og opsætning af min nye iPhone 11.

Nytårsaften – Vi er afsted på rød-gul tur ved Järnforsen (7,5 km). Da vi kom tilbage ved frokosttid var Tanja og Mogens også dukket op, og vi havde en fantastisk nytårsaften sammen alle 4 to-benede og 6 afslappede fire-benede. Menuen bestod af Avocado-rejesalat (forret), oksesteg, hasselbach-kartofler, grønkålssalat og bearnaisesovs (hovedret), hjemmelavet cheesecake-is med brombær (dessert).