Kategori: Hundetræning

  • Kursus med klikkertræning og nye udfordringer

    Det har været en rigtig spændende dag. Til formiddag kom glade og forventningsfulde deltagere på mit KLIK-rally hold, hvor nogen af begynderøvelserne blev taget og der blev lavet delmål og planer for, hvordan den perfekte øvelse kunne opnåes for den enkelte deltager.

    Kl. 12 mødte 4 deltagere (ud over Brian og jeg) ind til et 2-dags kursus i klikkertræning med Lone Sommer. Trods vores meget forskellige forudsætninger for at deltage, lykkedes det Lone at give os alle sammen et skub, og give os udfordringer, som vi skal træne videre på. Vi har 14 dage inden vi skal mødes igen, og Lone kommer og ser vores resultater.

    Dette var lige noget jeg (og min hundehjerne) trængte til; gode hundefolk, god mad fra Viggi, god undervisning, gode udfordringer (som jeg glæder mig rigtig meget til at arbejde videre med)… Jeg er glad og inspireret og det er jeg helt sikker på at min hund kan mærke. Mit fokus til næste kursusgang bliver, ud over at træne Quark til at kunne alle tre udfordringer, at sørge for at være præcis med mit klik.

    Dagen sluttede som den startede, med lækker mad fra Viggi (kage + kaffe/the/kakao).

    IMG_8921 IMG_8922IMG_8923IMG_8962

    … og billeder fra selve træningen af hundene:

    IMG_8924 IMG_8926 IMG_8928IMG_8931 IMG_8932 IMG_8933IMG_8934 IMG_8937IMG_8938 IMG_8944IMG_8950 IMG_8953

    De tre udfordringer er:

    1. At få et perfekt snudetarget og bruge det på låret. Mål: at hunden kan gå med hovedet på låret min. 2 skridt.

    2. At få hunden til at rydde legetøj op i en kasse (her skal vi selv tænke… bruge, hvad Lone har fortalt os om klikkertræning og shaping)

    3. Vi skal få hunden til at aflevere en apport i hånden på os, -bare ved at vi sidder klar med hånden (som Lene gør på det sidste billede).

  • Dækken til Dixi (redningshund)

    Brian har forelsket sig i et dækken han kan bruge på Dixi under træning. Han har brug for at andre folk kan se at Dixi er under træning fx ved skovrundering. Brian havde også fundet ud af, hvor det kunne købes -i USA, og med en porto der koster det samme som selve dæknet. Det var vi selvfølgelig ikke særlig tilfredse med og i et øjebliks tanketorsk/blondine-virksomhed fik jeg sagt at sådan et kunne jeg da sy. Krydsede fingre Af en eller anden grund hører Brian ALTID sådan nogle udtalelser!

    Så nu er vi igang! Først med at udvikle størrelsen og formen! Til det brugte vi en gammel voksdug (med malerklatter fra tidligere brug). Og til sidst blev der fastgjort et par remme (klipset fast). Dixi fandt sig i at blive brugt som levende gine og jeg tror sørme at det hele lykkes.

    IMG_8912 IMG_8913 IMG_8914 IMG_8915IMG_8920

    I morgen er jeg sendt afsted til Stof & stil i Roskilde for at indkøbe bæver-nylon (orange), og diverse rem- og refleksdele (sorte), så vi kan komme tæt på det vi har set på billederne fra USA. Det er egentlig mærkeligt at redningshundene i Danmark ikke bruger dækner under træning, ligsom svenskerne og nordmændene, -men det er muligvis fordi det ikke kan fåes. Hvis det bliver godt har jeg i hvert fald tænkt mig at tilbyde (mod betaling selvfølgelig) at sy flere dækner til redningshunde. Jeg kan jo starte med Fr. Sund afdelingen.

  • Søndag med hunde, skolealarm og screencasts

    Her på Hasselgård erklærede Brian sig rask fredag morgen. Smiley 

    Lørdag blev det derfor besluttet at re-etablere kaninburet, så kaninen ikke længere skulle bo i en hundeboks ude i “hotellet”. Det er nu ny-lavet med stærkt voliere-net hele vejen rundt, hvilket skulle kunne holde hundene ude et stykke tid. Kaninen er glad igen.

    DSC00539

    Lørdag var også dagen, hvor Emilie og jeg var forbi hobby-messen (udelukkende med scrapbooking) i Roskilde. www.scrap-a-mania.dk Det blev til masser af inspiration, hyggesnak og lidt julepapir og stempler til at hygge med.

    Søndag formiddag når Brian er kørt til redningshunde-træning er det blevet en dejlig vane for mig at gå ud og nusse om gårdens andre hunde. Så der bliver friseret, børstet og klippet og top-hygget, hvis du spørger hundene. Sebastian var også med ude i “hotellet” og trænede med hundene. Prøv at se:

    DSC00534DSC00538

    … og Quark udenfor lige bagefter:

    DSC00540DSC00543

    det sidste billede (hvor Q lægger ørerne helt tilbage) er sjovt. Sådan ser han næsten altid ud når han tigger om at blive klappet… Smiley

    Jeg har besluttet mig for at lave nogle screencasts til mine elever, hvor jeg indtaler og peger rundt i Photoshop for at vise dem, hvordan de fx kan lave et julekort med deres eget billede på. Skolen har lige investeret i dyre head-sets med mikrofon og sådan en kørte jeg afsted efter, hvilket resulterede i at jeg fik startet hele alarmen på skolen, da min kode ikke virkede Irriteret … og telefonnummeret til alarmselskabet (som står på alarmen) selvfølgelig heller ikke var korrekt… og headsetet ikke befandt sig på skolen… Virkelig veludført!

    Jeg fik dog fat i headsetet og er nu igang med at installere den version af photoshop som bruges på skolen, så jeg kan lave gode screencasts til eleverne.

  • Quark til Rally-O i Ølstykke

    Jeg må lige nævne at jeg i weekenden (søndag d. 10.10.10) var til min første rally-konkurrence. Quark gik rigtig godt -og vi tog kun et enkelt skilt om. Som udgangspunkt har man 100 point, som man forsøger at “beholde” og et skilt man må tage om “koster” 3 point. Der ud over var der ikke meget at komme efter for dommeren og vi sluttede med 96 point og blev nr. 2 på dagen i begynder-klassen.

    Hanne Svejstrup stod og filmede det hele, så hvis du er nysgerrig kan du kigge med: