Lang weekend i London

Længe har der stået “ingen planer” i vores fælles kalender denne weekend, men i mandags afslørede Michael, at det var en forlænget weekend til London, der lå og ventede på os forude. Han havde sørget for at koordinere fridage og hundepasning (ud over vores egne hunde, har vi også besøg af Charlie, da mor og far er på Milos).

Afgang:
Torsdag aften blev Charlie afleveret til weekendpasning hos Grethe, Skipper blev sat af i Herlev og Tapaz + Ego blev afleveret hos Lone & Søren, hvor Pizza pt har de sødeste 4-ugers hvalpe.
Fredag morgen drog vi ud af døren samtidig med Sebastian og Elisabeth, der skulle i skole og på weekend hos deres far.
I Kastrup lufthavn tjekkede jeg den letteste kuffert ind, jeg er taget ud og rejse med: 9,9 kg alt i alt – det er rekord.

Ankomst:
2 timer tager flyveturen til Europas største lufthavn: Heathrow (London). Vi kom hurtigt igennem paskontrol og bagageudleveringen, og stod derefter lidt i kø for at købe Oyster-kort (5 pund depositum og 25 pund til forbrug) inden vi var klar til at tage “The Tube” (Undergrundsbanen) ind til byen. Det kan ikke svare sig at tage det rigtige tog, – det er dyrere og kun lidt hurtigere, hvis man ellers skal bo i nærheden af Paddington stationen. Med app’en “The Tube” har man et godt overblik på sin mobil, når der skal planlægges hurtige ruter igennem byen.

Fredag eftermiddag:
Det var nemt at finde “Point-A-Hotel” lige ved Lamberth North stationen, og lad mig sige det sådan, – vores hotelværelse var også lige til at få overblik over (fnis), 9 kvm alt i alt inkl. bad og toilet. Det er vist det mindste værelse jeg og Michael nogensinde har boet på. Det kan godt lade sig gøre, men ikke mere end én weekend for mit vedkommende, der bliver simpelthen for trangt og indespærret.
Vi tog ud i byen og strakte benene ved at gå til Themsen ved Southbank, forbi London Eye og ind i London Dungeons. En rigtig fin forlystelse, der kombinerer skuespil, historie og gys med 3 forlystelser: En sejltur i mørke igennem Traitors-gate, en spejllabyrint og en “hængning”/frit fald.
Efter den grusomme tur i London Dungeons, travede vi over broen og kiggede på “The parlement”, Big Ben og “Westminster Abbey”. Derefter blev det spisetid, og vi gik på den lille italienske restaurant, der lå overfor hotellet. Dejlig mad inkl. rødvin, dessert og limoncello.

Hotellet med det lille-bitte-værelse
Pesten hærger, og derfor gennemgår Michael her en åreladning og aflivning…
Fanget i London Dungeons
Efter terror, hvor personer blev påkørt af varevogn/lastbil, har man forsøgt at sikre sig med disse sorte jernklodser og afskærmning omkring Westminster parlement, Big Ben og over Westminster Bridge.
Westminster Bridge
Themsen og London Eye, -den dag med mest vand i floden.
Westminster Bridge og Big Ben
Big Ben

Lørdag:
Da vi ikke er helt sikre på englændernes forhold til søndage og shopping, besluttede vi os under morgenmaden på “Costa” ved siden af hotellet, for at lørdag skulle være vores shopping-dag. Fra vores sidste tur til London (april 2014) kunne jeg huske at mit favorit-hjørne af London til shopping er Covent Garden og området der omkring. Bl.a. købte vi nogle lækre hudpleje-produkter, ved vores sidste besøg, hos Sakeré i Neal Str. som Michael syntes vi skulle give endnu et besøg. Der ud over forelskede jeg mig i endnu en Radley-taske (jeg kunne sagtens huske, præcis hvor denne butik lå) men syntes den var for(!) dyr og forlod den. Vi var derefter i en del friluftsbutikker. I en af friluftsbutikkerne forlod Michael mig til fordel for herre-afdelingen, troede jeg, for da vi mødtes igen (jeg havde afprøvet en del af dameafdelingens benbeklædninger) var han pludselig udstyret med en pose med indhold fra… RADLEY!!! Fnis… dejlig mand jeg har!
Nyt mærke i friluftsbukser blev indkøbt og vi måtte holde frokostpause i Maxwell’s Bar & Grill. Så kom vi til Oxford Str, hvor alle de kendte mærkevarer butikker ligger side om side, – ikke så interessant, så vi daskede blot lidt ud og ind af dørerne, hvorefter vi hoppede på et tog i undergrundsbanen og tog den ud til Hammersmith-området, hvor der er STOF-butikker i massevis. Lidt for overvældende, og da jeg ikke rigtig liiiiiige har planlagt hvad jeg skal bruge blev det kun til kiggen og følen på alverdens stoffer. Hyggeligt. Tid til at tage et bad tilbage på hotellet og have fødderne lidt oppe 1 times tid, inden vi gik på en dejlig restaurant i området. Godt mætte, virkelig god mad på “Riverside 2“, gik vi en lang aftentur og kiggede på London-by-night.

Golden Jubilee Bridges
Golden Jubilee Bridges over Themsen
Frokost med jordbær/citron smoothie på Maxwell’s
Maxwell’s burger med kylling
Gadegøgl i Covent Gardens gader.
Aftensmad på Riverside 2 – 200m fra vores hotel. Lækker mad og rødvin.
Limoncello til at betale regningen med 🙂

Søndag:
Pret-A-Manger (50m fra hotellet) blev valgt som morgenmadsudbyderen denne morgen, da man her kan få andet end sødt morgenbrød. Det er under vores morgenmad, at dagen bliver planlagt i detaljer. I dag stod den på travetur over Westminster Bridge til “Churchills war rooms“. 18 pund pr. voksen, hvor vi blev udstyret med små mobile guider og blev ledt rundt i de rum, hvorfra Churchill styrede landet under 2.verdenskrig. Interessant museum, der fortæller om en mægtig statsmand, og hans liv, både privat og som landets store leder.
Lidt frokost-kage og pause på en café ved Westminster-stationen, inden vi tog The Tube til Tower Hill.
Jeg synes ikke rigtig man har været i London uden at tage til Tower & Tower Bridge, så det blev hele eftermiddagen brugt på. Der er masser at se og kigge på, og i dag ingen kø, heller ikke da vi skulle ind og se kronjuvelerne.
Lille pause på Starbucks med udsigt til Tower Bridge inden vi tog på hotellet til bad og fødderne oppe. Lækker aftensmad blev i dag indtaget på “Waterloo …” og lige for at synke maden tog vi en lille travetur rundt langs Themsen i støvregn inden sengetid.

Selfie, -taget på murerne på Tower med Tower Bridge i baggrunden.
Tower Bridge
Den ældste og inderste del af “The Tower”
… og Towers ravne (stækkede) er en del af borgens historie.
Beefeaters (vagter) viser rundt og fortæller mere eller mindre sandfærdige historier, og nogle af dem bor stadig i beboelserne rundt om The Tower.
Traitors Gate (først Watergate i følge den Beefeater, der fortalte om porten). Her blev forræderne inkl. 4 dronninger ført ind på borgen til tortur, fængsling og hængning på den tilstødende Tower Hill (der hvor billetterne bliver solgt i dag).

Mandag:
Pret-A-Manger igen i dag, vi har ca. 3 timer i London inden vi skal begynde at vende snuderne mod Heathrow, og da ingen af os havde set Westminster Abbey før, travede vi afsted mod den store kirke. Det er tydeligt at der ikke er ligeså mange ude på gaderne idag som i går, -men for første gang stod vi lidt i kø inden vi skulle vise taskeindhold og vi kom indenfor i kirken. Kæmpe imponerende kirke, der ligesom Roskilde Domkirke indeholder MANGE konger og dronningers sakrofager (kister), og selvfølgelig den berømte kronings-stol, som alle konger og dronninger siden år 1308 har siddet i ved kroningscermonierne, – mon ikke det snart er Charles tur?
I følge app’en “The Tube” tager det godt 1 time at komme fra Lambeth North til Terminal 5 i Heathrow med The Tube, så ved 13-tiden drev vi mod lufthavnen.
Det skulle vise sig at vi fik rigtig god tid i lufthavnen, da vores fly var næsten 2 timer forsinket. Jeg sidder i flyet og skriver dette. Når vi lander skal vi først til Herlev og dernæst til Toksværd og genforenes med alle vores hunde. Charlie må vente til i morgen.

Big Ben er ved at få renoveret det nederste stykke.
London 2017
Houses of Parlement
Westminster Abbey, – den nordlige indgang
Højalteret, hvor alle kroningerne m.m. er foregået.
Et kig ud i en af de private haver, i forbindelse med Westminster Abbey
Frokostpause, på en bænk i parken foran St. Thomas Hospital, med kig til Westminster Bridge og Big Ben